Čo mám chcieť od omega-3 výrobku?

Zdraviu prospešný výrobok obsahujúci omega-3 by mal spĺňať nasledujúce tri kritériá:

1) 1 gram omega-3 denne

Na dosiahnutie priaznivého účinku by mal človek v strave prijať 1 g omega-3 denne (1 g je odporúčaná denná dávka v škandinávskych krajinách).

Overte si: Na balení nájdete údaj, koľko omega-3 obsahuje odporúčaná denná dávka.

2) Správny typ omega-3

Omega-3 je spoločné označenie skupiny rôznych mastných kyselín. Bolo doložené, že iba niektoré z nich majú pozitívne účinky na zdravie. Preto si vyberajte len výrobky, ktoré obsahujú omega-3 so zdokumentovaným účinkom, tzn. s obsahom DHA (kyselina dokozahexaénová) a EPA (kyselina eikozapentanéová).

Overte si: DHA a EPA sa vyskytujú jedine v omega-3 mastných kyselinách z mora, takže omega-3 z obilia, semien a rastlín toto kritérium nespĺňajú. Seriózny výrobcovia na svojich baleniach udávajú, koľko DHA a EPA ich produkty obsahujú. Pokiaľ na balení žiadne údaje o DHA alebo EPA nenájdete, je pravdepodobné, že výrobok žiadne tieto látky neobsahuje.

3) Prírodná forma

Hoci omega-3 sa získavajú z prírodných látok, dajú sa tiež vyrobiť v umelej či syntetickej forme pod názvom etylester. Odporúčame uprednostňovať produkty obsahujúce omega-3 v prírodnej forme, t. j. triglyceridy alebo fosfolipidy.

Overte si: Prírodné formy omega-3 sa odborne nazývajú triglyceridy alebo fosfolipidy. Overiť to môže byť ťažké, ale niektorí producenti túto informáciu udávajú na svojom balení. Ak to tak nie je, opýtajte sa svojho dodávateľa.